Strategiske spor

Sammenhængskraft og kvalitet - Strategiske spor for Randers Specialskole.

Fundamentet for Randers Specialskole bygger op om 5 strategiske spor, som er betydningsfulde ud fra et forældre- og medarbejdersynspunkt.

Her på siden finder du information om Randers Specialskoles 5 strategiske spor. Se også vores powerpoint her.

Visitation, revisitation og omplacering

Forældresamarbejde

Kendskab på tværs

Kvalitet i kerneopgaven

Samarbejde - en del af noget større

  • Medinddragelse
    og tryghed for forældre og medarbejdere
  • Til elevens bedste
  • Skole/hjem-samtaler
  • Netværksmøder
  • Gennemsigtighed
  • Kendskab til de fysiske matrikler
  • Kendskab til målgrupperne
  • Kendskab til kompetencerne og pædagogik
  • Kendskab medarbejdere imellem
  • Tværprofessionelle læringsfælles-skaber og refleksive dialoger
  • Pædagogiske tilgange
  • Læringsmål, DPU og Min uddannelse
  • PPR
  • UU
  • Forvaltning, Det samlede skolevæsen,
  • Sundhedsområde

 

Visitation

Målsætning for visitation

  • Elever placeres der, hvor deres behov kan imødekommes bedst muligt med fokus på deres personlige, sociale og faglige områder.
  • Specifikke målgrupper, hvor elever med samme behov og medarbejdere med rette kompetencer samles.

 Indsatser

  • Vi gennemgår elevens papirer med PPR – ledelsen beslutter elevens placering
  • Opstartsmøde for forældre, personale og ledelse
  • Overlevering mellem afgivende og modtagende personale

Revisitation

Målsætning for revisitation

  • At alle omkring eleven samarbejder, så eleven tilknyttes det skoletilbud der bedst matcher hans/hendes forudsætninger.
  • Trygge forældre, der oplever at blive inddraget i dialogen og processen omkring deres barn.
  • Kontinuerligt arbejde med faglig, personlig og social udvikling, med årlig status og vurdering af mulighed for mindre vidtgående tilbud.

Indsatser

  • Procedurer - Fagligt velbegrundet vurdering med barnets fremadrettede udvikling og læring for øje
  • Involvering af relevante parter
  • Høj grad af fleksibilitet sikrer gode overgange for eleven

Omplacering

Målsætning for omplacering

  • Eleverne har mulighed for at blive omplaceret, hvis deres behov ændrer sig i forhold til deres oprindelige placering, og det samtidig vurderes, at de stadig er velplacerede på Randers Specialskole.
  • Omplacering sker med elevens bedste for øje og altid i samspil med forældre og personale.

Indsatser

  • Tydelighed og integritet omkring de interne målgrupper
  • At de rette kompetencer er til stede hos medarbejderne

Målsætning

  • Forældrene skal føle sig medinddraget i forhold til deres børns læring og udvikling.
  • Forældrene er en ressource som, gennem dialoger med forskellige perspektiver, bidrager til samarbejdet omkring eleven

Indsatser

  • Skole/hjem-samtaler
  • Netværksmøder
  • Gennemsigtighed omkring skolens muligheder og barrierer

Målsætning

  • At give alle medarbejdere kendskab til og tryghed i forhold til hele organisationen, som de er en del af.
  • At skabe en skole som alle medarbejdere føler ejerskab til, og hvor der er lyst til at bidrage til gode læringsmiljøer for eleverne.

Indsatser

  • Fysiske matrikler
  • Målgrupper for hele skolen
  • Kompetencer og pædagogik
  • Medarbejdere imellem

Målsætning

  • Ensrettethed og fælles forståelse hos alle medarbejdere af, hvordan man arbejder med at sikre kvalitet i forhold til kerneopgaven.

Indsatser

  • Styrkelse af professionelle læringsfællesskaber – PLF
  • Systematisk arbejde med viden
  • Pædagogiske tilgange
  • Pædagogiske værktøjer til at understøtte specifikke målgrupper

LIVSDUELIGHED - på et fundament af læring, trivsel og udvikling.

Målsætning

  • Vi er en naturlig del af samfundet.
  • Vi balancerer vores praksis i samspillet med de tendenser der kontinuerligt opstår omkring os.
  • Vi påvirker og lader os påvirke af forskellige strømninger.

Indsatser

  • PPR
  • UU
  • Aflastning og botilbud
  • Forvaltning, Det samlede skolevæsen og Sundhedsområdet